Feest! 

In 2014 bestaat de Kinderboekenweek zestig jaar: hoogste tijd voor een feestje! Dat feestje kan jij winnen met je klas, als jullie meedoen aan onze kinderboekenwedstrijd. Burgemeester van Goes en kinderboekenstrijver René Verhulst heeft het begin van een feestelijk verhaal geschreven. Schrijf of teken jij de rest? De mooiste inzendingen winnen een feestje voor de hele klas!

Onze feestjury bestaat uit niemand minder dan René Verhulst en illustrator Dankerjan Oreel. Je juf of meester kan de klas inschrijven voor de wedstrijd en schrijfworkshop via Centrum KCE. 


Wat het feestje inhoudt, verklappen we binnenkort hier op onze website!

img-boekenmannetje

 Afbeelding via Kinderboekenweek

Seizoen '14-'15

Meer dan 100 workshops, projecten, voorstellingen en concerten: Centrum KCE heeft een veelzijdig nieuw programma samengesteld voor in het basisonderwijs. Binnenkort kunt u het nieuwe aanbod op deze website vinden. Benieuwd naar de voorstellingen? Bekijk dan hier alvast een voorproefje:


groep 1 en 2:

Nest 

groep 1 t/m 3:

Hoe Mol op een doodgewone dag wordt verrast door Minne Minstreel

Praten met je oren dicht

Floddertje 

Groep 4 t/m 8:

De Kleine Kapitein 

groep 5 t/m 7:

Bach's Zilveren Bruiloft

groep 6 t/m 8:

Erik of het klein insectenboek

groep 7 en 8:

Het Achterhuis

Cultuur in de Spiegel gepresenteerd

In Zwolle is op 20 maart het onderzoekstraject Cultuur in de Spiegel gepresenteerd. Het onderzoek biedt een handreiking voor het invullen van cultuuronderwijs. In Cultuur in de Spiegel staat niet kunst zelf centraal maar wat kunst kan doen en waarmee het leerlingen kan helpen. Het kan zo de basis vormen voor een doorlopende leerlijn kunst- en cultuuronderwijs. Aan het onderzoeksproject van SLO en de Rijksuniversiteit Groningen is vier jaar gewerkt.

Het kenmerkende van cultuur zit volgens de onderzoekers in de betekenis die mensen er aan geven. Die betekenissen, gevoelens en indrukken liggen niet vast in kunstobjecten en zijn veranderlijk en voor iedereen persoonlijk. Cultuur in de Spiegel geeft handreikingen om dat in cultuuronderwijs te verwerken, in zowel basis- als middelbaar onderwijs. 

Meer lezen